Štěstí, že jsem zodpovědná...

Hezký den všem...
Vrátím se tedy úplně na začátek, kde to všechno začalo...Začátkem listopadu 2018 jsem se objednala na první mamograf v životě. Proč mne to napadlo??? Zaregistrovala jsem v okolí dva příběhy nemocných žen, jeden mnou docela otřásl. Také se blížil konec roku, tak jsem chtěla zvládnout ještě preventivní kontrolu na gynekologii, kam opravdu zodpovědně docházím 2x ročně, pak také na preventivní prohlídku k zubaři. No, tak tady až tak poctivá nejsem...ale naštěstí moje mladší dcera, myslí na zuby nás obou. Ráda chodí se svými naprosto zdravými zoubky na prohlídky...tak mi nezbývá nic jiného něž jít příkladem...ale tyto návštěvy opravdu nemám ráda. Před pár lety jsem si totiž při jízdě na kole zlámala čelisti..na pětkrát. Léčila jsem se tehdy na čelistní chirurgii, měla jsem 6 týdnů zadrátované zuby...a bylo to dost nepříjemné, proto se bojím u zubaře i otevřít pusu. Naštěstí mám zuby v pořádku a již dlouho mi nic nedělali...a také musím být za hrdinku, protože když já sedím v zubařském křesle, tak dcera sedí v ordinaci a sleduje jak má statečnou maminku...Netuší, že se mi klepou pěkně kolena..
Tak i když nemám tyto zubařské kontroly ráda, stejně tam chodím, jde přeci o moje zdraví!!! A být zdravá je to nejdůležitější. A s tím souvisí i první mamograf...Bylo mi 45 let, tedy nejvyšší čas začít i s těmito prevencemi. Opravdu jsem neměla žádné obtíže, bolest, nebo cokoliv podezřelého, nic jsem si nenahmatala...šlo jen o prevenci!!!
Moje první návštěva byla naplánována na pátek 9.11.2018 kolem jedenácté...odskočila jsem si z práce místo oběda. v kalendáři jsem si odškrtla, že mám pro letošní rok vše, co se týká lékařských prevencí vyřízeno. A vše je ok.. Nikdy jsem nebyla nemocná, s ničím se neléčím, neužívám žádné léky...prostě naprosto zdravý člověk...tedy vlastně jsem byla, teď už jsem stihla poznat spoustu nemocničních oddělení, vyšetření a dokonce už mám za sebou (kromě porodnice) i pobyt v nemocnici!!!
V pondělí 12.11.2018 mi zazvonil telefon, volala sestřička z mamografu...prý jim na mých snímcích něco nezdá, mám přijít ještě jednou na doplňující UZV. Šla jsem hned ve čtvrtek 15.11.2018..
Paní doktorka mi udělala ultrazvukové vyšetření, ale můj nález byl tak malý, nepatrný a špatně viditelný, že mi říkala: " jste mladá, raději Vám udělám biopsii (odběr tkáně, která se pak zkoumá a určí případné riziko nemoci) aby jsme něco nezanedbaly"...Ale hned paní doktorka dodala, ať jsem naprosto klidná, neděsím se...že to vůbec nespěchá, ale ať máme jistotu, že to nic není. Tak já klidná byla..Jsem zvyklá lékařům věřit. Dostala jsem termín na 24.1.2019..tedy za 2,5 měsíce.
Napsala jsem si tedy tento termín do kalendáře, a vypustila z hlavy. Přeci  kdyby to bylo něco nebezpečného nebo se to jen trochu nebezpečně chovalo, tak by mi biopsii udělaly hned!!! Tak jsem prostě přemýšlela...a hlavně jsem už myšlenkami byla na dovolené, na kterou jsem se v závěru roku moc těšila. Prosinec včetně Vánoc, jsme s rodinou (manžel a mladší dcera) strávili v Thajsku..
Starší dcera tam totiž byla s přáteli v dubnu, přijela nadšená, tak jsme si řekli: "co když ujedeme zimě a předvánočnímu shonu" ..No, a ujeli jsme a byla to úžasná dovolená v teple...Štědrý den na pláži, v moři 29°C..co víc si přát. I nás doma navštívil Ježíšek, takže malá Štěpánka měla i spoustu dárečku, které našla po návratu domů.
A já jsem ani netušila jak si užívám opalování, různé střihy a druhy plavek...jak je to pohodový a bezstarostný čas...Na nějaký zákrok, koncem ledna jsem vlastně úplně zapomněla...

pokračování pod fotkami...🔽🔽🔽


...obě prsa se ještě vyhřívají..:-)


...spokojený slunečný den 24.12.2018

....samé zlato v Bangkoku

...a vynikající thajská kuchyně

...fotky z výletů


Začátkem roku 2019, mne ještě čekala návštěva v prsní poradně, neměla jsem tušení, že nějaká taková poradna existuje...sem si říkala, tam mají asi pohodičku...copak je tolik nemocných prsou??? 
Jo, bohužel je...a moc!!! Pan doktor mi prohlédl prsa a řekl, že mne tedy čeká pro jistotu ta biopsie..
Vůbec nic na mne nenašel, nic nenahmatal, nic nebylo podezřelé...jak říkám, byla jsem naprosto zdravá!

24.1.2019..termín Biopsie (SVAB vakuová biopsie)
http://www.mammahelp.cz/biopsie/

Tak prý to je jednoduchý zákrok, trvající cca 30 minut. Byla jsem objednaná na 9.00 hod...tak jsem si říkala, a domluvila se, že do práce dorazím kolem jedenácté...raději jsem si nechala rezervu.
Samotný zákrok se dal vydržet, jen mi byla zima...seděla jsem v klimatizované místnosti od pasu nahá...Místo vpichu bylo znecitlivěné, jen bylo nepříjemné, jak prso bylo celou dobu stlačené mamografem. Občas to tak nějak tlačilo...jen ta zima...Ale vydržím to, jsem si říkala, ať mám potvrzené, že ten nález v prsu (odborně mikrokalcifikace) je neškodný. Již podle názvu..mikro..je to něco tak malého, že to není skoro ani na mamografu nebo UZV vidět.
Horší část mne teprve čekala...rána se po dokončení odběru musela tlačit a ledovat (to dělaly sestřičky)..postupně se jich na mne vystřídalo asi 6..Chladily a tlačily, že jsem měla pocit, že mi promáčknou hrudník...hrudník přežil, jen rána pořád krvácela. Netuším proč a nevěděly to ani lékařky...asi jsem měla zase něco extra...Proč??? Pořád dokola mi ránu zalepovaly, odlepovaly...pořád to teklo...Asi po dvou hodinách to vypadalo, že je to ok. Tak mi hrudník ovázaly stahovacím obinadlem a já odjela. Dostala jsem instrukce jak se chovat, co smím a co nesmím dělat...ležet!
Trochu jsem se vyděsila, vždyť já musím do kanceláře...mám tam rozdělanou práci, domluvené schůzky...a co víc, v sobotu odjíždím na týden na hory...a chci lyžovat. Tak to prý rozhodně NE...hlavně ledovat, odpočívat, nenosit nic těžkého a 5 dnů nesportovat. HLAVNĚ se nesmím uhodit...
Místo do kanceláře jsem jela rovnou domů...ležela jsem a ledovala...po dvou hodinách, když jsem se zvedla a šla na záchod jsem viděl v zrcadle, že mi krev prosakuje přes obvaz a teče nahoře i dole...
Volala jsem na kliniku, okamžitě prý musím přijet...Tak jsem jela, nebo spíš mne vezl kolega z práce...nebylo mi moc dobře...Další 1.5 hodina zastavování krvácení, rozpíchané ruce...protože se mi asi strachem ztratily žíly...lékařky mi potřebovaly píchnout nějakou látku, aby ta rána konečně netekla. Nakonec se podařilo a mohla jsem domů. Doma jsem zodpovědně ležela a ledovala.
No, ráno mi krev opět protekla skrz obvaz...jela jsem na kliniku tedy znovu. Dívaly se tam na mě jako na zjevení...opět mi několik lékařek a sester zastavovalo krvácení. A já kolem poledne mohla konečně domů...
Stále já a ani personál nechápeme proč mi rána tak moc krvácela...ještě jsem si nechala u obvodní lékařky udělat krevní testy na srážlivost. Vše bylo v naprostém pořádku...I když chodím darovat krev (vlastně mne teď už vyřadili z registru..:-( ) tak se krev vždy hned po odběru zastaví. Fakt netuším kde byl problém...Na rozloučenou mi ještě řekly, ať si 7.2.2019 přijdu pro výsledky biopsie...buď sama nebo raději s někým. To se mi zdálo trochu divné, proč s někým..??? Vždyť mi uši fungují, zvládnu přeci vyslechnout zprávu sama...prý jsou zvyklí, že chodí ženy (raději) v doprovodu..
V sobotu jsem odjela vybavena různými lékařskými obvazy, lepenkami a desinfekcí na hory..Nesměla jsem nic dělat, nic nosit a hlavně se neuhodit!!! Připadala jsem trochu jak líná lemra, ale vydržela jsem a za pár dnu jsem už i lyžovala. Hory se moc povedly, ostatně jako vždycky...jezdíme tam parta asi 30 lidí, včetně mnoha dětí a celý rok se těšíme na ty další..
V tento okamžik jsem vlastně i kamarádkám řekla, co jsem před dvěma dny podstoupila a proč. Tak jsme se shodly, že už mám vše špatné za sebou...Na horách jsem se báječně odreagovala a užila si je. Bylo mimořádně hodně sněhu a podmínky byly skvělé...

...nádherná bílá zima

...stromy byly jak z pohádky

...konečně lyžování



Bohužel to byl jen začátek...začátek nového roku a začátek mé nové (nevítané) životní etapy..

Pokračování zítra, Š. 

   

Komentáře